Anmeldelse af “New Delhi-Borås” – Per Andersson

Anmelder: Anja Nielsen

New Delhi-Borås af Per Andersson

Anja Nielsen læser New Delhi-Borås af Per Andersson

Bogen er en fantastisk, livsbekræftende og sand historie om inderen, Pikej, der cyklede til Sverige.

Pikej bliver født som kasteløs i en landsby i junglen, i det østlige Indien. Da han starter i skole, aner han intet om kastesystemet og forstår ikke, hvorfor de andre ikke vil røre ved ham eller hvorfor han skal sidde udenfor og høre undervisningen gennem et hul i væggen. Men Pikej har et særligt talent. Han er fantastisk til at tegne portrætter, og det er den gave, der hjælper ham gennem livet til New Delhi, hvor han møder sit livs kærlighed, svenskeren Lotta. Lotta er PIkejs skæbne – som stjernerne forudsagde ved hans fødsel. Men efter en tid må Lotta tilbage til Sverige. Pikej erkender hurtigt, at han ikke kan undvære hende og jagten på kærligheden får ham ud på sit livs rejse – der starter på cykel – gennem lande som Pakistan, Afghanistan og Iran inden han når frem til Borås i Sverige. Og skulle man være i tvivl om det var turen værd, så kan jeg afsløre – med risiko for at ’spoile’- at Lotta og Pikej bor sammen i Borås den dag i dag.

Det er en fantastisk fortælling om Pikej, der mod alle odds kæmper sig op i et samfund, der ikke levner ham mange muligheder. Historien er en utrolig kærlighedshistorie – om at tro så meget på kærligheden og skæbnen, at man er villig til at gøre alt.
Men den starter et helt andet sted med historien om et barsk liv, hvor man på mange måder ’er sin egen lykkes smed’ – en lykke der ikke kommer nemt – og flere gange er kampen ved at få Pikej til at give op.
Og så er historien sand! Bogen kan varmt anbefales, og man både græder, griner og gyser under læsningen.

Jeg hørte første gang den fantastiske historie i sommeren 2014, da jeg var til et arrangement med ’inderen der cyklede til Sverige’ i forbindelse med udgivelsen af bogen. Som I kan læse ovenover, så handlede historien om meget mere end den prangende overskrift indikerede. Pikej indtog scenen med lige så meget udstråling og energi som hans fantastiske livshistorie foreskriver. Der blev hoppet rundt på scenen med livlige armbevægelser, mens han fortalte om sit liv og blikket faldt ømt og kærligt på Lotta – som sad på tilskuerrækkerne – da talen faldt på deres første møde og senere genforeningen i Borås. Jeg var solgt og bogen kom på to-do listen med det samme!

4 ud af 5

 

 

 

Du kan læse flere anmeldelser af indiske bøger på Aktion Børnehjælps blog

Categories: Boganmeldelse | Tags: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Indlæg navigation

2 thoughts on “Anmeldelse af “New Delhi-Borås” – Per Andersson

  1. Åh, den vil jeg gerne læse! Det lyder som en fantastisk bog med en handling der fanger mig. At det er en sand historie, gør det endnu bedre!!

    Sikke en spændende ny side du har startet op sammen med Karoline! Du får mig at ønske, jeg var sådan ca. 20 år yngre og kunne vælge forfra i forhold til uddannelse… De muligheder der er I dag, tror jeg slet ikke fandtes ‘den gang’.

    Jeg følger stadig med på din blog en gang imellem, men må indrømme, at jeg til tider glemmer at kigge forbi. Er der en grund til, du ikke tilføjer din blog til Bloglovin’? Der kigger jeg forbi næsten dagligt, og for mit vedkommende, ville det gøre en stor forskel. Jeg er stadig fuld af beundring for alt det du laver og dit engegement

  2. Hej Malin.

    Dejligt at høre fra dig. Jeg er utrolig glad for, at du stadig følger bloggen.
    Det er altid så hyggeligt at modtage en kommentar fra dig.
    Jeg kender slet ikke Bloglovin, men kan da høre, at det er noget, som jeg skal have set nærmere på 🙂

    Uddannelses-siden er en side, som jeg længe gerne har ville lave. Men bloggen kan jo hurtigt tage en hel masse tid, så det har været så dejligt, at Karoline har haft lyst til at hjælpe med at lave siden, og at den nu er en realitet.
    Jeg får også selv helt lyst til at tage på højskole, he he.

    Hvordan går det med at være mentor for Feeda?
    Dette vil jeg utrolig gerne læse mere om, hvis du skriver endnu et blogindlæg herom.
    Jeg overvejer selv at blive mentor for en flygtning, det virker bare så meningsfyldt 🙂

    Rigtig god weekend.

    De bedste hilsner
    Bettina

Skriv en kommentar

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.